Při konzultacích ve firmách se stále častěji setkávám s tím, že majitel firmy vybral svým zaměstnancům ekonomický-účetní SW, prostě jim ho takzvaně "nadělil".
Možná se ptal známých, možná si udělal i malé výběrové řízení a diskutoval se zástupci SW firem (kteří ale naslibují i nemožné aby "ulovili" klienta, ve stylu perpetum mobile existuje a Elvis žije) nebo jen podlehl reklamní masáži a vybral podle obrázku slečny z reklamy.
Vůbec se zapomnělo na to, že SW musí pomáhat účetním a majiteli poskytovat informace a ne ulehčovat práci programátorům nebo správcům serveru-správcům eshopu. Místo toho aby vše šlo hladce, každá operace byla dobře podchycená, tiskové sestavy přehledné a tak se vzniknuvší chyba rychle našla, účetní má seznam co program dělá "jinak" a jak to obejít aby se dostali na výsledný cílový stav. Chyby se hledají tak, že si kreslí na papír rozměru A2 pavučinu vztahů, který interní doklad vynuloval kterou fakturu atd. (např. u vzájemných zápočtů). A majitel si přepisuje údaje z výsledovky do Excelu aby si mohl dělat meziměsíční srovnání. Tohle není 21.století. Dnes když se dělá organizační změna ve firmě, tak že ji dělá SW, protože všechny operace ve firmě se dějí na základě účetního programu (ERP systému) do kterého se ukládají.
Takže uvedu pár varování
- neptejte se Vašeho správce IT (administrátora serveru) co by doporučil, co ten ví o vícenásobném zápočtu v cizích měnách s konverzí
- neptejte se dodavatele restauračního SW s kterým účetním SW se jim to dobře páruje
- neptejte se správce eshopu s kterým SW se jim dobře dělá můstek pro převod údajů (doporučí účetní SW s kterým už převodní můstek mají nebo od kterého mají provize z prodeje licence)
- firma, která dělá masivní reklamní kampaň nonstop si na ni někde musí vydělat, na úkor něčeho dalšího
- neorientujte se podle toho jak program vizuálně vypadá, může to být také tak, že špatnou architekturu návrhu SW dohánějí lepším grafikem
- nejlevnější není nejlepší (daně se pořád mění a vývojářská firma musí být schopná zaplatit odborníky aby účetní program neustále měnili) Vezměte si, že programátor specialista na databáze bude chtít něco
okolo 60.000 měsíčně. Musí mít ve firmě daňového účetního odborníka, což jsou další výdaje.
- je potřeba aby do firmy průběžně jezdil programátor a program neustále donastavoval? To je divné.
- jak rychle aktualizují program? Kolik aktualizací mají týdně? Jak rychle reagují na návrhy na vylepšení?
- mají fakturaci online zdarma ? - jen Vás chtějí přitáhnout k svému SW, s tím že pak Vám bude líto údaje přepisovat jinam (hrají na sílu zvyku)
- vyžadují tvrdě implementační dobu, IT specialisty u Vás a samozřejmě poplatky, nebo nabídnou implementaci a zaučení ale netrvají na tom?
- tvrdí, že pracují na nejmodernějších
technologiích ? (v ČR se stále masově
používá UCTO2000 - od Tichého a STEREO - od
Ježka, oba jsou naprogramované v PC FANDU a
v DOSu. Jenže PC FAND jako programovací
nástroj měl zvolenou takovou míru abstrakce,
že změny i základnější v něm programátoři
dělali rychle, přehledně a bez chyb. Tedy
stejně rychle jako se mění daňové zákony).
Jak testovat?
- ať si Vaše účetní zaúčtuje pár
jednoduchých dokladů (bude to samozřejmě
nezvyk, bude to trvat déle, ale odhalíte
některé naprosto zásadní nepohodlnosti)
- pak zkuste najít jak účetní program
zvládá:
- vícenásobné zápočty
- cizí měny, jejich automatické načtení,
výpočet rozvahových kurzových rozdílů, když
doklad byl v lednu uhrazen a rozdíly se počítají
v dubnu
- saldokonto v cizí měně
- změnu na dokladu po tom co již byl uhrazen
(text, částka atd)
- zda má zamykání period (aby chránil starší
údaje před změnou omylem)
- jestli mají všechny moduly (pokud dělá modul
mezd jiná firma, při nejasnostech se bude jedna
vymlouvat na druhou)
- ruční párování otevřených položek na účtu
(něco jako podklad pro dokladovou inventuru
rozvahových účtů)
- umí načítat bankovní výpisy a posílat
převodní příkazy
- počítá dobře přerušení daňových odpisů (co
když do toho přerušení přijde technické
zhodnocení a celé je to v zrychlených odpisech,
poběží účetní odpisy dál, vypočítá to správně?)
- jak si poradí s haléřovými položkami na
skladových kartách, když skladová karta už je
prázdná (to vzniká když se přijímá a vydává
velké množství položek a každá má haléřovou
hodnotu, dokáže to odstranit?)
- má automatické (poloautomatické) přenosy z
modulu mezd, skladu, majetku do účetnictví
Takový ideální stav by mohl být, koupit účetní
SW, který se dá nasadit do středních firem
(kvůli velkým klientům se výrobce snaží) a stále
ještě je SW distribuován jako krabicový SW
(stáhněte si z netu a my Vám dáme klíč). Tzn.
nenaběhne k Vám implementační tým.
Dodatek:
Tak jsem se vrátil z konzultace u
firmy, která používá SW "Jsme stále v klidu".
Mezitím jsem si oddechl a zapomněl. Nicméně po 5
minutách jsem byl na krevním tlaku vyžadujícím
pravidelnou konzumaci tabletek. (špatné popisy
při změnách v FD, dovozové DPH se dělá interními
doklady, které v záznamní povinnosti nemají
žádný odkaz na původní fakturu, majetková
sestava hlásí že souhlasí na částku účtu 022
rozvahy, ale tam je ve skutečnosti jiná částka
(následoval dotaz na HOTLINE a ten neví)).
|